Wednesday, September 14, 2011

PENGACARA MAJLIS

Aku baru je habis tugas sebagai pengacara majlis ataupun lebih dikenali sebagai MC bagi majlis perjumpaan dan dialog persekutuan pekilang2 malaysia dan PDRM Perak. Apa yang nak aku sampaikan disini ialah berat juga tugas sebagai MC ni.

Walaupun sebelum ini aku pernah beberapa kali dilantik sebagai MC, tapi setiap situasi adalah berbeza. Aku akui, sesiapa sahaja yang dilantik sebagai MC pasti ada perasaan takut dan gemuruh dalam dirinya. Dan aku juga tidak ketinggalan. Aku taklah minta sangat nak jadi MC, tapi apabila di pilih dan diberikan tanggungjawab, my prinsip is easy... buat yang terbaik setiap kerja yang dilakukan.

Dulu, time dilantik sebagai MC, aku akan survey dalam internet cara-cara mengacarakan majlis dan aku selalu perhatikan hos-hos rancangan TV bercakap. Itu semua aku lakukan untuk mengurangkan rasa resah dan gemuruh apabila berhadapan di khalayak ramai. Dan kebaikan yang perolehi ialah, keyakinan diri. Keyakinan diri bukan senang nak dapat, untuk bercakap depan orang ramai perlukan keyakinan diri yang tinggi walaupun sebagai MC. Daripada situ, dapat aku pelajari bahawa untuk menjadi MC yang baik, perlu lah mempunyai penampilan yang menarik, suara yang bagus dan bijak mengawal suasana. Kalau MC membosankan, tergagap-gagap...majlis pun akan jadi bosan. Yang paling malu jika MC silap adress nama dalam salutasi majlis... memang tak boleh dimaafkan. Malu ooo...

Esok, kena jadi penyambut tetamu bagi majlis raya lak... nasib baik la jadi penyambut tetamu je.. ok bye.

No comments:

Post a Comment