Tuesday, September 13, 2011

Bunuh Diri or Di Bunuh

Persoalan ni seringkali timbul apabila melibatkan siasatan kes orang jatuh bangunan sama ada dia di bunuh atau bunuh diri...

Pada 13/09/2011 jam l/kurang 1430, satu lagi kes yang aku siasat dimana penemuan satu mayat wanita cina di tepi sebuah bangunan 'shopping complex' di Ipoh... Siasatan bersama Dr Shafiee, Dr Patologi Ipoh setakat ini dapati kemungkinan si mati bunuh diri dengan terjun daripada tingkat paling atas bangunan 'shopping complex' tersebut. Ini adalah kerana berdasarkan kesan luka geseran pada tapak tangan, lengan dan belakang badan... siasatan pada tingkat atas juga menemui kesan pegangan tangan pada tebing pagar.

siasatan oleh pegawai penyiasat juga dapati si mati adalah pesakit mental yang baru sahaja keluar daripada wad hospital. Berdasarkan siasatan tempat kejadian dan luaran, dipercayai si mati bunuh diri... namun siasatan lengkap dapat diketahui selepas pos mortem dijalankan..

natijahnya, siasatan sebegini walaupun nampak senang tapi perlukan penelitian yang rapi dan aku sebagai pegawai penyiasat tempat kejadian memang dah diajar, siasatan dipercayai bunuh diri, fokus siasatan adalah menjurus kes bunuh, selepas selesai siasatan baru lah boleh simpulkan segala hasil siasatan tersebut.

No comments:

Post a Comment